Turbo installatie

Turbochargers zijn een belangrijk deel van de expertise van Chargertech. Zowel standaard turbo’s en de revisie daarvan maar ook het upgraden van turbo’s en het leveren van turbo’s en turbokits behoort tot de mogelijkheden!

Werking

Een turbo bestaat uit 2 schoepenwielen, het eerste schoepenwiel(turbinewiel) is onderdeel van de uitlaat en wordt door de stroom uitlaatgassen geroteerd. Door middel van een as zit deze aangesloten op een tweede schoepenwiel(compressorwiel) welke in de aanzuigbuis van de motor zit. Het compressorwiel in de aanzuigbuis gaat draaien waardoor er meer lucht richting de motor wordt verplaatst. Door meer lucht de motor in te pompen kan er ook meer brandstof verbrand worden waardoor het vermogen van de motor stijgt.

De lucht die door de turbo de motor in wordt gepompt wordt daarna in de uitlaat weer gebruikt om het turbinewiel in de uitlaat aan te drijven. De turbo drijft hierdoor zichzelf aan en gaat telkens sneller en sneller draaien en meer druk opbouwen. Om de druk te reguleren worden de meeste turbo’s met een wastegate uitgevoerd welke een bypass opent in de uitlaat zodat niet alle uitlaatgassen meer worden gebruikt om de turbo verder aan te drijven.

Revisie

Telkens meer auto’s worden met een turbo uitgevoerd. Een turbo verhoogt het rendement waardoor een kleinere motor vergelijkbare prestaties kan blijven leveren. Turbo’s zijn net als alle andere bewegende delen onderhevig aan slijtage. Wanneer een turbo verstelen is dan kan deze vervangen worden voor een nieuwe turbo maar in veel gevallen is revisie een stuk goedkoper.

Via Chargertech is het mogelijk om uw turbo te laten reviseren, voor een prijsopgave mag u altijd contact met ons opnemen!

Turbo upgrade

Naast het reviseren van een turbo bestaat er ook een mogelijkheid om de turbo zelf nog te verbeteren. De eerste stap hier in is een Stage 1 optimalisering waarbij het lagerwerk waar mogelijk geoptimaliseerd wordt en aan de inlaatzijde nog een ander compressorwiel wordt gebruikt. Dit compressorwiel is CNC gefrees en geoptimaliseerd voor een hoger vermogen. Dit compressorwiel is daarnaast ook lichter waardoor de turbo ook makkelijker zal opspoelen en uiteindelijk ook een hogere druk kan halen.

Bij een stage 2 upgrade wordt een nog groter compressorwiel gebruikt dan bij de stage 1 upgrade, zo groot dat deze standaard niet meer binnen het originele huis past. Door een expert wordt bekeken hoever het huis veilig aangepast kan worden om plaats te bieden aan een groter compressorwiel. Middels CNC-techniek wordt het huis daarna aangepast om aan een zo groot mogelijk wiel plaats te geven.

Het grote voordeel van deze upgrade tegenover een andere zwaardere turbo installeren is dat alle aansluitingen hetzelfde zijn. Naast het motormanagement hoeft er dus niets meer afgesteld of aangepast te worden! Het verschil in opbrengst verschilt bij deze aanpassing per turbo maar zit bij een stage 1 upgrade meestal tussen de 10 en 15% en met een stage 2 upgrade tussen de 20 en 30%. Daarnaast zijn de kosten van een dergelijke upgrade natuurlijk ook lager dan met een zwaardere turbo en pakt de turbo in vergelijking ook op een lager toerental op.

Interesse om uw turbo met een stage 1 of stage 2 tuning uit te voeren? Neem contact op!

Turbo’s

Wanneer de winst met de bovenstaande turbo upgrades niet voldoende is of er zit natuurlijk nog geen turbo op de auto dan kunnen wij ook vele verschillende modellen turbo’s leveren. Vanwege de extreem hoge toerentallen die een turbo draait kan een kleine onbalans al voor grote problemen zorgen, als een van de schoepen het turbo huis raakt kunnen hiervan delen afbreken, als deze delen afbreken en de motor in gezogen worden kan dit zelfs er voor zorgen dat er een hele nieuwe motor in zou moeten. Om deze reden werken wij enkel met erkende betrouwbare merken voor onze turbo’s.

Na het selecteren van een bepaalde serie turbo’s kan in het drop-down menu een groot aantal verschillende modellen en uitvoeringen gekozen worden. Eventuele accessoires zoals flenzen, pakkingen, olie- en water aansluit delen staan apart vermeld.

Er zijn vele verschillende modellen turbo’s met ieder een specifiek werkgebied, mocht u twijfels hebben wat voor uw toepassing de beste turbo zou zijn dan horen wij graag wat uw project en wensen zijn en dan helpen wij u graag verder!

Turbo sets

Wanneer er nog geen turbo op een auto zit dan heeft de installatie meer voeten in de aarde dan enkel een turbo plaatsen, de uitlaat en inlaatsystemen moeten worden aangepast evenals de afstelling van de auto. Afhankelijk van het vermogen zijn er ook aanpassingen aan de motor zelf benodigd. De verschillen per project zijn groot en om het beste advies te kunnen geven bekijken wij ieder project het liefst afzonderlijk. Ook al staan niet alle onderdelen online kunnen wij veel hiervan wel leveren.

Wilt u graag advies of zoekt u onderdelen die niet online staan? Wij helpen u graag verder!